close
تبلیغات در اینترنت

مقاله در راستای انتظار حضرت مهدی (عج) واپسين بخش معنای انتظار
loading...
سرویس سایت سایت رزبلاگ بزرگترین سرویس ارائه خدمات سایت نویسی حرفه ای در ایران

تحقیق دروس عمومی

دانلود تحقیق دروس عمومی,دانلود پروژه دروس عمومی,مقاله معارف,تحقیق معارف,پروژه معارف,مقاله تاریخ اسلام,تحقیق تاریخ اسلام,پروژه تاریخ اسلام,مقاله معارف اسلامی,تحق

مقاله در راستای انتظار حضرت مهدی (عج) واپسين بخش معنای انتظار

مقاله در راستای انتظار حضرت مهدی (عج) واپسين بخش معنای انتظار

فرمت فایل: WORD !!!

مقدمه :

اشاره: در شماره قبل، بخش نخست مقاله «قدر اصغر و قدر اكبر»، كه در آن به ارزش و اهميت نيمه شعبان از زواياي مختلف پرداخته شد از نظر خوانندگان گرامي گذشت، واپسين بخش اين مبحث به فلسفه انتظار اختصاص دارد.
گروه انديشه
آيت الله محمدرضا مهدوي كني
امروزه برخي از علماي علوم سياسي قائل اند كه مردم خودشان حكومت را انتخاب مي كنند و به آن مشروعيت مي بخشند. اما در مورد ولايت اميرالمؤمنين و ائمه معصومين عليهم السلام چنين نمي گوييم. گرچه برخي چنين پنداشته اند، ولي اين مطالب درباره ولايت ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين قطعاً نادرست است. لذا شما ملاحظه كنيد تعبير روايت را كه مي فرمايد:
«بني الاسلام علي خمس: الصلاه و الزكوه و الحج و الصوم و الولايه و لم يناد احد بشي كمانودي بالولايه»(
۹)
اين ولايت داير مدار ضرورت اجتماعي و نشأت گرفته از خواست مردم نيست تا مردم تأسيسش كنند و به آن مشروعيت ببخشند.
شگفت تر آن كه برخي اشتباه بزرگتري مرتكب شده اند و گفته اند كه مشروعيت ولايت الله هم به پذيرش مردم است! و به آيه «انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا»(
۱۰)استناد جسته اند، كه ما راه را به انسان نشان داده ايم، مي خواهد بپذيرد يا نپذيرد. يعني اين مردم اند كه مي توانند به اختيار خود ولايت خود را بپذيرند و يا نپذيرند. پس ولايت خدا نيز وابسته به اراده مردم است، ولي بطلان اين استدلال روشن است. زيرا آيه شريفه در مقام نفي جبر است نه در مقام نفي تكليف و الزام. يعني انسان در عين حال كه مختار آفريده شده، ولي شرعاً ملزم است كه راه راست را اختيار كند و ولايت خدا را بر ولايت ديگران مقدم بدارد. اين آيه هيچ ربطي به تغيير تشريعي و مشروعيت ندارد، بلكه اشاره بر يك واقعيت عيني و خارجي است كه انسان تكويناً با اراده و اختيار آفريده شده است. لذا در آيه بعد مي فرمايد: «انا اعتدنا للكافرين سلاسل و...» يعني ما براي كافران غل ها و زنجيرها در دوزخ آماده كرديم. انسان بالطبع آزاد است، ولي شرعاً مكلف است. اصولاً تا انسان داراي اختيار نباشد تكليف معني ندارد. يعني چون قادر به انجام كارهاي خوب و بد است، خداوند او را مكلف به كارهاي نيك كرده و از كارهاي زشت بازداشته است، تا با اختيار به خوبي ها عمل و از بدي ها پرهيز كند.

 


 

برچسب ها : دانلود تحقیق دروس عمومی , دانلود پروژه دروس عمومی , مقاله معارف , تحقیق معارف , پروژه معارف , مقاله تاریخ اسلام , تحقیق تاریخ اسلام , پروژه تاریخ اسلام , مقاله معارف اسلامی , تحقیق معارف اسلامی , پروژه معارف اسلامی , مقاله اندیشه اسلامی , تحقیق اندیشه اسلامی , پروژه اندیشه اسلامی , مقاله دروس عمومی , تحقیق دروس عمومی , پروژه دروس عمومی , معنای انتظار , انتظار حضرت مهدی ,
بازدید : 37 تاریخ : چهارشنبه 14 مهر 1395 زمان : 19:0 نویسنده : Khashayars نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

آمار سایت
  • کل مطالب : 118
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 63
  • بازدید ماه : 96
  • بازدید سال : 1,466
  • بازدید کلی : 4,540
  • مطالب
    کدهای اختصاصی
    X بستن تبليغات
    X بستن تبليغات